FM Radio

Van piraat naar lokale omroep was niet zo’n grote stap. Beide graag gedaan. Die tijd dan spreek ik over begin jaren 90 was er nog of bijna geen internet en computers waren duur in aanschaf dus monteerde we zelf de jingles.

Tijdens de piratentijd bouwde we onze eigen zendertjes, veel al klein en loslopende zenders die over de gehele 3m band of ver daarbuiten stoorde. De loslopende zenders uit die tijd waren bv. de stentor 5 Watt zender die met een trimmer op frequentie gezet diende te worden. Uiteraard wisten de meeste wel dat deze storing veroorzaakte maar werd toch veel gebruikt.  Ik gebruikte de 1 Watt stuurzender met een 10 Watt eindtrap. De eind tor leverde 1 Watt, welke goed was voor het aan sturen van de 10 Watt eindtrap met een BLY 87A. In de stuurzender zat o.a. een BF199, 2N918, 2N5353. daarachter zat dus een BLY87A dat ongeveer 8 a 10 Watt leverde. Hier het schema

Na een tijdje ging ik over van de 3m band naar de 60cm band. Met een ontvanger, tuner en een stuurzender van 150 mWatt en een zelfgebouwde antenne begon ik op 482,6 Mhz onder de naam Elivator. Ik zat 11 hoog in een torenflat en dat gaf mij een ruim zicht boven alles uit. De antenne stond ongeveer 2 meter boven het dak van de flat en kon nagenoeg het hele land ontvangen en ook met de stations werken. Na een tijdje kocht ik een eindtrap van ongeveer 18 Watt. Hier zat een MHW-720 in. vanaf die tijd was ik vaak in de avonden aan het dx-en.

1055-1075-oostburg-gebouw1055-1075-oostburg-antennes1Ook aan het piraten komt een einde. Na jaren actief te zijn geweest pakte de RCD vele stations uit de lucht en dat was voor mij een rede om ermee te stoppen. Toen werkte ik al een tijdje bij de lokale omroep in Goes. Na het stoppen van de  omroep heb ik heel lang niks meer met de radio hobby gedaan. Na jaren kwam ik in contact met de lokale omroep in Zeeuws Vlaanderen waar ik enige jaren gewerkt heb. Met eigen programma’s maar ook heb ik met andere het zender en antenne park vernieuwd en verbeterd. Dat resulteert dat het station in de verre omtrek van de toren waar alles op staat te horen is.

1076-yerseke-gebouw1076-yerseke-antennes

Maar ik wilde wat anders, en kwam in contact met een omroep in Reimerswaal die  op dat  moment in oprichting was. ik melde me aan en werd aangenomen. Ik presenteer daar een programma dat de gouden van dagen heet en maak elke week de Reimerswaal top30. Verder heb ik geholpen met het opbouwen van de  zender en antenne park.
Ook ben ik verantwoordelijk voor de vele jingles en promo’s die te horen zijn
via Radio Reimerswaal.